mandag 18. oktober 2010

Trenger vi hjemmesider på internett?

I et blogginnlegg av Cecilie Staude kan vi lese om hvordan facebook bidrar til en mulig endring i hva som får betydning for salg av varer og kontakt med kundene i tiden som kommer. Staude referer til medieguruen Brian Solis som hevder at facebook vil utkonkurrere bedrifters hjemmesider. 



Blogginnlegget henviser også til en fersk undersøkelse som viser at 52 % av fb-brukerne er tilhenger av en bedrift via "Liker"-knappen. Men hvor reell er så denne tilhengerskaren og hvilken betydning har den for bedriften eller organisasjonen? 

Undersøkelsen viser også at en stor andel trykker på liker-knappen for å vise andre at man liker. Dermed kan dette få helt andre dimensjoner fordi man gjennom en slik spredning kan oppnå betydelig synnergier for den som er så heldig å få et slikt stempel.

Kan bedriften likevel slå seg til ro med at så mange er støttespillere? Hva med de som ikke har trykket liker? Hvem er de, og hvilken betydning har de for bedriftens økonomi, image og omdømme? Det finnes sikkert ikke et entydig svar, men artikkelen konkluderer med at det blir viktigere å dyrke fram ambassadørene gjennom en toveis kommunikasjon hvor man produserer relevant innhold som stimulerer til samhandling. 

Så kan man i neste omgang spørre seg om dette gjelder bare for bedrifter som driver med salg av varer og tjenester, eller gjelder det også andre organiasjoner, offentlige etater, og skal vi trekke betydningen ut til det personlige planet? 

Ingen kommentarer: