Det synes kanskje noe uforståelig å sette opp et bilde av en bok ved siden av en kolasj TV utkipssbilder fra pave Frans’ begravelse forrige lørdag? I løpet av denne dagen var det ikke mulig å unngå sendingene fra Roma, uansett hvilken kanal jeg valgte blant de mange nasjonale og internasjonale jeg har tilgjengelig via min TV tjeneste i fibernettet. Så ble det da noen ettertanker i lys av boka jeg nylig kjøpte.
Antiteisten Peter Wessel Zappfe (1899-1990), Tromsø’s berømte filosof, fjellklatrer og humorist, medforfatter til den berømte nordnorske humorboka «Vett og uvett» hadde åpenbart noen profetiske treff, skriver forfatter og biologiproffesor Dag O. Hessen i boken «Å tenke med Zappfe». Zappfe mente bl.a. at når man nå hadde trukket det usannsynlige lodd å bli født, kunne en jo tenke seg en slags moralsk forpliktelse til ikke å sløse bort tilværelsen, og dermed i sin doktoravhandling «om det tragiske» konkluderte at menneskene er overutviklet og dømt til ikke å finne noen mening med livet.
Zappfe var også en nær venn av filosofen Arne Næss (1912-2009) som hevdet at man da gjerne kunne finne en «mening i livet», selv om det ikke skulle gis noen ytre «mening med livet». Man kan med andre ord slå i hjel tiden med et slags høyverdig tidsfordriv som for eksempel å se en fotballkamp på TV, kjøre en skutertur i fjellet, kjøpe noe (u)nyttig på Biltema/Jula, gå på kino/konsert, eller - reise til Roma og gå til pavens begravelse. All aktivetet må da sies å ha sin egenverdi i livet for den enkelte.
Zappfe hadde en klar motstand mot konsumentsamfunnet, vekst og det han kalte multiplikatortyranniet, forteller Hessen. Mon tro om Zappfe hadde sett pavens begravelse i Roma som ett av disse mange «distraksjonsmekanismer som er knyttet til forbruk i en eller annen form» for å holde både den ene og andre elendigheten gjennom livet på avstand? Er det en motsetning at den katolske kirken predikerer nøysomhet og maner til å avstå fra krig og overforbruk av klodens ressurser, samtidig som Italias hovedstad fylles opp av titusener skuelystne og elitister samtidig som verdens journalister og TV-kanaler nærmest «går amok» av å formidle ritualene, opptoget og «jettsetternes» kommentarer? Nå skal det sies at det er noe fasinerende med den enorme pomp og prakt og det skal i liberalistisk ånd ikke kimses av at både rik og fattig ønsker å bekjenne seg til den kristne katolske tro, eller finne sitt levesett basert på vatikanstatens lære. Dessuten er det jo store omsetningsmuligheter både for matindustri, pizzarestauranter, strømselskaper, mobiltelefonoperatører, hoteller og ikke minst offentlige virksomheter som politiet, helse og avfallselskapene. Så er jo Roma fra antikkens tid kjent for å tilby både brød og sirkus til befolkningen.
Samlingen i Roma var uten tvil også en anledning for å se og bli sett blant «the cool kids club» slik Fox News omtalte makteliten på Petersplassen. Blant disse var ikke Peru’s president Dina Boluarte. Hun fikk ikke innvilget utreisetillatelse av nasjonalforsamlingen sin, bl.a. med begrunnelse om å leve etter paven eksempel: «Vær nøysom, gå til messe hver dag og ikke bruk penger på overfladiske ting», sa representant Susel Paredes etter å ha stemt nei til presidentens reiseplaner til Europa. Zappfe gikk nok ikke til messe hver dag, men hans observasjon om forbruk på overfladiske ting for å holde ut noen av livets besværligheter, står seg kanskje godt når vi ser oss rundt omkring i dagens verdensbilde. Om «The Cool Kids» fikk utrettet noe i Roma som kan bidra til å redusere deler av klodens tragedier vet vi ennå ikke, men for de troende er det jo alltid lov til å håpe og be, selv om det skulle vise seg å være et tragisk tidsfordriv.
Apropos pomp og prakt; bare vent til du får se TV bildene fra 8.mai markeringen på Den Røde Plass i Moskva og feiringen av USA presidentens fødselsdag 14. juni.
Hessen’s bok anbefales herved.

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar